blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
10/07/2023
1 min
0

Communiceren met DISC-blauw

10/07/2023
1 min
0

Lijkt het soms wel dat jouw gesprekspartner op een andere frequentie communiceert? Zo communiceer je effectief met de 'blauwe smurfen' in jouw omgeving.

Communiceren met 'blauwe smurfen'? Wat bedoel ik daarmee? Ik doel op slim communiceren met mensen met een blauw DISC-profiel.

DISC is een tool die mensen indeelt in 4 gedragsstijlen: Rood, Geel, Groen en Blauw. Het helpt je te begrijpen hoe jij en anderen communiceren en werken, waardoor samenwerking en communicatie soepeler verlopen en beter resultaat wordt behaald.

Wie zijn blauwe DISC-mensen?
Mensen met een blauw DISC-profiel zijn de onbetwiste kampioenen van de details, de Sherlock Holmes van de werkvloer. Geef ze een spreadsheet en ze ontleden het sneller dan je "Excel" kunt zeggen.

Ze houden van structuur-structuur én nog meer structuur.  Deze mensen hebben altijd al 3 stappen vooruit gepland, compleet met een back-upplan én een back-up voor de back-up. Ze zijn het type dat de gebruiksaanwijzing leest voordat ze iets nieuws proberen en vervolgens wijzen op de dingen die je over het hoofd hebt gezien. J

De 'blauwe mensen' zijn ook als die nieuwsgierige kinderen die niet stoppen bij de vraag 'Waarom is de lucht blauw?' . Nee, zij gaan door met de vragen zoals 'Waarom bestaat de lucht überhaupt?' Hun behoefte aan duidelijkheid en achtergrondinformatie is niet om je te irriteren, maar om het best mogelijke resultaat te bereiken. Ze zijn de 'waarom'-kampioenen die ervoor zorgen dat je niet alleen doet wat je doet, maar dat je het om de juiste redenen doet.

In welke beroepen werken blauwe DISC-mensen?
Mensen met een blauw DISC-profiel zijn vaak te vinden in beroepen die een hoge mate van aandacht voor detail, structuur en organisatie vereisen. Ze zijn veelal succesvol in rollen als accountant, data-analist, IT-professional, kwaliteitscontroleur, auditor, financial professional, onderzoeker of ingenieur.

Dit is hoe je níét met DISC-blauw communiceert:

❌ met je (rode) bulldozer over hun methodische en bedachtzame benadering crossen omdat je 'even snel wil schakelen'. 

❌ overtuigen met alleen emotionele argumenten of vage beloftes (groen).

❌  overslaan van de feiten, data of het 'waarom' achter beslissingen omdat je een spontaan wild idee hebt (geel).

❌maken van grammaticale- of spelfouten. Moet je natuurlijk nooit doen maar zeker niet bij de blauwe doelgroep die hier heel precies in is.

Zo communiceer je wel met DISC-blauw:

✅ wees gedetailleerd: lever feitelijke en uitgebreide informatie om hun behoefte aan details te bevredigen.

✅ volg de procedure: respecteer de behoefte aan structuur door een helder, stapsgewijs plan te bieden.

✅ gebruik logische argumentatie en bewijs om je punten te maken.

✅ wees direct. Onnodige franje of emotionele uitweidingen laat je achterwege.

✅ gebruik bullets. Daar kan de blauwe DISC-groep van.

Woorden waar DISC-blauw van smult:
analyse, verzekerd, gegarandeerd, berekend, gecertificeerd, betrouwbaar, planning, structuur, detail, feitelijk, onderzoek, regels, procedure, efficiëntie.

Dit vind je vast ook interessant:

Reacties
Categorieën