storytelling tekstschrijver copywriter
blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
02/20/2023
1 min
0

Stampen of storytelling

02/20/2023
1 min
0

Er waren eens 2 onderzoekers. De ene onderzoeker heette Gordon H. Bower, de naam van de andere onderzoeker was Michal C. Clark. Beide mannen wilden ontdekken hoe mensen informatie het beste kunnen onthouden. Niet zomaar informatie, het ging om 12 lijsten van 10 zelfstandige naamwoorden. Denk aan woorden als ‘eend’, ‘meubels’ en ‘kussen’.

Gordon en Michal zetten 2 groepen aan het werk. Aan de ene groep werd gevraagd om de woorden in het hoofd te stampen zoals je ook de tafels leert. De mensen van de tweede groep kregen de opdracht om een verhaal te schrijven waarin alle woorden werden verwerkt om zo de woorden te onthouden. 

De uitkomst van het onderzoek was heel verrassend. De eerste groep, je weet wel de groep die de woorden in het hoofd had gestampt, scoorde gemiddeld 13%. Dus de woorden die zij in de juiste volgorde konden benoemen, waren voor 13% goed. De tweede groep had de woorden dus in een verhaal verwerkt. Bij deze groep was het percentage met 93% meer dan 7 keer hoger.  

Zoals in elk goed verhaal zijn er ook slechteriken. In dit verhaal zijn de slechteriken de overload aan opsommingen en specificaties in teksten. Ga met hen de strijd aan door er een verhaal van te maken. Pak het in als een verhaal, inclusief rode strik. Zo win je de aandacht en wordt jouw boodschap goed onthouden. En zo leven we allemaal lang en gelukkig. En boeken we resultaten. 

Over verhalen vertellen gesproken: storytelling is 1 van de 6 schrijftechnieken uit de Success-formule: de formule om teksten te schrijven die blijven plakken. Wil je de kracht van de andere 5 schrijftechnieken ook ontdekken? Ik vertel er graag over: voor de groep of op het podium.

Reacties
Categorieën