blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
01/24/2024
2 min
0

Framing

01/24/2024
2 min
0

Een vriendin vraagt om een foto van mijn nieuwe eettafel. Ik pak mijn telefoon en zie dan dat er nog wat lege wijnglazen en bordjes op tafel staan. Even opruimen en snel een doekje over de tafel halen. Ik richt mijn telefoonlens op de tafel en zie dat het een donkere, saaie boel is. Ik draai de luxaflex open en zet een vaas met bloemen uit de woonkamer op de eettafel voor extra sfeer. Klik. Dan zie ik op de foto dat er een vuilniszak in beeld is. Ik snijd de foto bij. Het resultaat: een magazinewaardige foto van mijn eettafel.

Bij het maken van de foto van mijn eettafel ben ik aan het framen: ik bepaal wat er wél en niet op de foto staat én hoe ik dit in beeld breng.

Framing is het slim kiezen van wat je benadrukt in je verhaal om mensen op een bepaalde manier te laten denken. Je verandert daarbij niks aan het verhaal, alleen aan de manier hoe anderen het zien, lezen of horen. Op die manier kan je invloed uitoefenen op het standpunt van de ontvanger.

Framing in beeld, geluid en taal
Framing is overal. Het gebeurt ook als iemand van mij een foto maakt: ik haal nog even een hand door mijn haar en houd mijn buik in.

Ook zag ik laatst een interessant experiment: precies dezelfde filmtrailer werd afgespeeld voor 2 groepen mensen. Bij groep A klinkt er mysterieuze, spannende achtergrondmuziek. Onder de tweede trailer is romantische muziek gemonteerd. Je raadt het al: groep A denkt dat de film een spannende thriller is. Groep B verwacht een liefdesfilm. 

Framing kan dus met beeld en geluid maar wat dacht je van framing met woorden

  • Mijn glas is halfvol versus Mijn glas is halfvol
  • Klimaatverandering versus Klimaatcrisis
  • Er zijn 4 mensen overleden bij de crash versus  8 van de 12 mensen overleefden de crash.

Hoe jij framet ligt aan het doel dat je wil bereiken. Zo kan je een hamburger als ‘sappig en groot’ in beeld brengen óf als een ‘caloriebom’. Of neem die ‘energiebesparende’ lamp die duurder is dan andere lampen. Slim om die aan te prijzen als een investering voor je portemonnee. En dan die kledinglijnen die ‘exclusief’ zijn omdat ze ‘gelimiteerd’ verkrijgbaar zijn: dezelfde broek, duurder prijskaartje.

Framen in gesprekken
In gesprekken kun je ook framen. Stel je voor dat je een paar minuten te laat bent voor een afspraak. Dan kan je zeggen ‘sorry dat ik te laat ben’. Maar wat is het effect als je zegt: ‘wat fijn dat je op mij hebt willen wachten’?  De aandacht wordt verlegd en het gevoel verandert.

Framen op het werk
Hetzelfde geldt voor een collega die je wilt aanspreken op een taak die deze persoon is vergeten. Je kan dan op een strenge wijze zeggen: ‘Joshua, nu ben je alweer vergeten om die taak uit te voeren.’ Hoe anders zou dezelfde boodschap worden ontvangen als je op vriendelijke toon zegt: ‘Joshua, denk je nog aan die taak?’ of ‘Ik help je graag herinneren aan die taak.

Dus, telkens als je een boodschap wilt vertellen, bepaal jouw kader: hoe breng je het in beeld, wat laat je wel zien én wat laat je buiten beeld? Als je pitcht: hoe kleur ik dit verhaal in? Want in deze wereld, gevuld met onze frames, zijn we allemaal een beetje fotograaf en een beetje schilder, tegelijk.

Reacties
Categorieën