blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
07/15/2023
1 min
0

Rhyme as a reason

07/15/2023
1 min
0

Laatst werd mij gevraagd of het goochelen met woorden ook in gesproken taal werkt? Hell yeah. Het kan er zelfs aan bijdragen dat je wordt vrijgesproken als verdachte van een dubbele moord.

Even terug naar 1995. De voormalige Amerikaanse sportheld O.j. Simpson staat terecht voor een dubbele moord. Hij wordt ervan verdacht zijn ex-vrouw Nicole en haar kennis Ron te hebben doodgestoken.

1 van de bewijsstukken is een bebloede handschoen die op de plaats van het misdrijf gevonden: er zat bloed op van Nicole, Ron en O.J. Simpson is ook nog eens kort ervoor gefotografeerd met dit soort handschoenen aan.

Tijdens de rechtszitting laat Simpsons advocaat hem de handschoen aantrekken. Wat blijkt? De handschoen is te klein.

Dan gebruikt de advocaat in zijn slotpleidooi meerdere keren de oneliner: “𝗜𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗴𝗹𝗼𝘃𝗲𝘀 𝗱𝗼𝗻’𝘁 𝗳𝗶𝘁, 𝘆𝗼𝘂 𝗺𝘂𝘀𝘁 𝗮𝗰𝗾𝘂𝗶𝘁!”


Deze zin rijmt en dat is geen toeval. Rijm vergroot de kans dat de stelling beter wordt onthouden én dat de stelling als ‘meer waar’ wordt ervaren. Ja, dat werkt ook zo in het onbewuste brein van de juryleden van het proces van de eeuw. De naam van dit effect? Rhyme-as-a-reason.

Rhyme-as-reason is het fenomeen dat een gezegde of een korte uitspraak eerder wordt ervaren als waarheid als het rijmt. Het wordt ook wel het Eaton-Rosen-fenomeen genoemd.

Vraag jij je nu ook af wat er was gebeurd als de advocaat had gezegd: “If the gloves don’t fit, you must find him not guilty!” Was Simpson dan ook vrijgesproken van de dubbele moord?

Alliteratie is ook rijm
Ook alliteratie (waarbij woorden beginnen met dezelfde letter) valt onder Rhyme-as-a-reason. Door woorden te starten met dezelfde letter is er ook een ritme dat zich herhaalt. Een ritme dat we als prettig in het brein ervaren en makkelijk verwerken. Niet zo gek dus dat je dit ook terugziet in verschillende bekende merknamen, campagnes en in reclame-uitingen zoals:

  • Heerlijk, helder Heineken,
  • MediaMarkt
  • Schouders onder schoon (campagne Minsiterie I & W).

Andere bekende voorbeelden van rijm in reclame-uitingen / campagnes:

  • Melk is goed voor elk.
  • 112; daar red je levens mee.
  • Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Het Rhyme-as-reason-effect is 1 van de 10 manieren om te zorgen voor een 'ja' in het brein. Zie ook mijn boek De 7 magische woordenDownload nu gratis de eerste 2 hoofdstukken.

Reacties
Categorieën