blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
05/10/2023
2 min
0

Hoe klanken onze perceptie beïnvloeden in communicatie.

05/10/2023
2 min
0

Stel je eens voor… Je schrijft het scenario voor een actiefilm en je staat voor een belangrijke keuze. Welke naam geef je aan de good guy en welke aan de bad guy? Je kan kiezen uit 2 namen: ‘Kaj’ en ‘Sjors’.


Wedden dat jij de good guy ‘Sjors’ noemt en de bad guy ‘Kaj’? Dat is geen wild guess, we hebben een positievere eerste mening over mensen die een naam met ronde, zachte klanken hebben. Sterker nog: mensen met een m, l, n of s in hun naam associëren we met vriendelijke en sympathieke mensen. Mensen die goed georganiseerd en een tikje emotioneel zijn zelfs. Ken jij zo’n Lisa, Anne of Owen in jouw omgeving?

Mensen met voornamen die hard en scherp klinken, denk aan Katie, Kristel of Kaj, worden eerder geassocieerd met stoer en dominant. Ook worden mensen met zo’n naam als open mensen beoordeeld.

Hoe heet jij?
Hoe zit het eigenlijk met jouw voornaam? Is deze ‘rond’ of ‘hoekig’? Met andere woorden: speel jij de good of bad guy in de film? Ontdek het zelf door jouw vingers op je keel te leggen en jouw eigen naam uit te spreken.

Voel je een trilling? Dan heb je een ronde naam.  

Voel je géén trilling? Dan heb je (dus) een hoekige naam.

Wat kan jij in jouw communicatie met deze kennis?
Best veel omdat deze klankassociaties niet alleen met voornamen zo werken. Zo klinkt het woord ‘kletteren’ harder dan ‘vallen’.  En de merknaam Google straalt gemak en toegankelijkheid uit, terwijl je bij het ‘hardere’ Nike eerder denkt aan vastberadenheid, energie en competitie. Zoek je een naam voor een nieuw product? Ook dan is het goed om je te realiseren dat bij een rond product een ronde klank hoort en bij een hoekig product een hoekige naam. Dat vindt ons brein logischer.

Dat laatste blijkt uit eeuwenoude research. En als ik eeuwenoud zeg, heb ik het over 1929. De Duitse psycholoog Wolfgang Köhler ontdekte toen dat mensen de vorm van een object vaak associëren met een bepaalde klank of fonetisch geluid. Hierbij liet hij de proefpersonen een naam kiezen voor 2 abstracte vormen: 1 met scherpe hoeken en 1 met ronde vormen. Er kon worden gekozen uit de naam ‘Kiki’ en ‘Bouba’. 95% van de proefpersonen koos voor de scherpe hoeken bij de naam ‘Kiki’ en voor de ronde vormen bij de naam ‘Bouba’.

Zo zie je maar weer, zelfs als jij jouw voornaam uitspreekt gebeurt er van alles in het brein van de ander. Nu kan je je voornaam niet (1-2-3) veranderen. Welke woorden jij kiest in jouw communicatie, dat bepaal je wel zelf. Jij bent de architect van jouw verhaal. Pas je in jouw verhaal de juiste woorden goed toe? Dan wordt het magisch! In mijn boek De 7 magische woorden lees je hier meer over. Voor 21 uur besteld, morgen jouw resultaten beïnvloeden.

Reacties
Categorieën