blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
05/17/2022
1 min
0

Het geheim van copywriting

05/17/2022
1 min
0

Vandaag onthul ik het geheim van de smid. Of beter gezegd: ik onthul het geheim van copywriting. Want teksten schrijven is niet zo heul lastig. Eigenlijk is het niet meer dan copy-pasten.

De beste vrienden van de copywriter zijn de toetsen ctrl-c en ctrl-v. Of heb je een Mac, maak dan snel kennis met command-c en command-v. En dan doe je copy-paste met alles dat je doelgroep zegt. Dus waar ze mee zitten. Zoals ‘ik vind mijn energierekening te hoog’ en ‘mijn conversie blijft achter’. En de wensen die de doelgroep uitspreekt. Van ‘ik wil meer leads genereren’ tot ‘had ik maar een broek die lekker zit én er goed uitziet’.

Naast het sluiten van een hechte vriendschap met ctrl-/command-c en -v is het ook handig om de belangrijkste vragen van de doelgroep te beantwoorden. Dus als je weet dat jouw doelgroep zich afvraagt hoeveel jouw product kost en wat het oplevert, dan schrijf je die antwoorden gewoon op. Of wil jouw doelgroep weten hoe vaak je naar de sportschool kan met een basic-membership? Of de zumbalessen ook inbegrepen zijn? Dan breng je die antwoorden onder woorden.

Alles wat je opschrijft, schrijf je in de taal van de doelgroep. Dus je schrijft zoals je het verhaal ook vertelt aan de doelgroep. En ook dan kan je los met ctrl-v want je kopieert gewoon de woorden die de doelgroep ook gebruikt. Ik noem dat zelf ook wel ‘papegaaien’: napraten.

Dus, dat is het geheim van copywriting. Niet meer en niet minder. Gewoon copy-pasten wat de doelgroep denkt en zegt. Als je dat allemaal hebt, dan hoef je alleen nog maar de woorden aan elkaar te verbinden. In de juiste volgorde te zetten. Wat structuur aan te brengen. Een wervend sausje toe te voegen. Zodat het soepel loopt, het brein beïnvloedt en conversie oplevert. Eitje toch?

Denk je nu ‘ja ja, Nicol da’s echt makkelijker gezegd dan gedaan’? Deel eens een tekst met mij voor een tekstscan. Zonder oogkleppen en met de bril van jouw doelgroep op noteer ik alle tips, verbeteringen en (marketing)ideeën die tijdens de scan van 60 minuten bij me opkomen. Hier vind je meer informatie en kan je direct de te checken tekst uploaden. Hoppa.

Reacties
Categorieën