Maak het verschil met 1 letter

“Een patatje met en een frikandel, meenemen alsjeblieft.” De mensen die mij al via Instagram volgen weten dat ik graag bij de snackbar kom. Dus zo ook vorige week. Ik bestelde een patatje met en een frikandel, met het verzoek om het mee te nemen naar huis. Zo gezegd zo gedaan en even later verspreidde de overheerlijke frietgeur zich door mijn hele auto. Ik erger me aan die rode Suzuki die voor mij in een slakkengangetje rijdt want #%@&; mijn patat wordt koud. Eenmaal thuisgekomen plof ik op de bank en open als eerste de zak friet. Shoot, ze zijn de mayonaise vergeten. Ik ren naar de koelkast: geen mayonaise. Ik sprint naar de voorraadkast: geen mayonaise. Géén mayonaise, hoe dan?!? Het is natuurlijk geen wereldramp, maar voor mij wel een teleurstelling.

Ken je dat? Dat je je zo verheugde op iets en dat, omdat er iets kleins ontbreekt, het opeens een andere beleving is? Zoals dat ene ontbrekende schroefje als je een IKEA-kast in elkaar wil zetten. Of de verloren huissleutel waardoor je uren moet wachten tot je huisgenoot thuiskomt.

Tot zover over hoe een sausje, schroefje of sleutel meer of minder het verschil maakt. Laten we het hebben over hoe je met 1 letter meer of minder het verschil maakt. Vandaag ontdek je het. Of concreter: hoe 1 letter jouw conversiekracht verdubbelt zodra je deze ene letter toevoegt aan 1 woord.

Welke letter? De letter t.
Aan welk woord? Een werkwoord.

Hoe ziet dat eruit?
 

Schrijf niet: ‘Met deze tool verbeter jij jouw teksten.’
 Schrijf wel: ‘Deze tool verbetert jouw teksten.’

Een slimme lezer ziet dat de optie waar de ‘t’ aan het werkwoord is toegevoegd (vaak) korter is. Dat is de eerste score. Maar hoe ga je nu echt met de winst aan de haal? Ik noem het zelf ook wel de ware magie of het verrassende geheim achter die ene extra letter. Maar hoe ik het ook noem, het komt neer op 1 ding: de ‘t’ stelt ons aartsluie brein tevreden.

Zonder de ‘t’ wordt de actie bij de lezer neergelegd. De ‘t’ impliceert dat de tool het werkt doet.

Andere voorbeelden:
 

Schrijf niet: ‘Met dit principe bespaar jij zeeën van tijd.’
Schrijf wel: ‘Dit principe bespaart jou zeeën van tijd.’

 Schrijf niet: ‘Als je dit product aanschaft maak je het mogelijk dat…’
 Schrijf wel: ‘De aanschaf van dit product maakt het mogelijk dat…’

 Schrijf niet: ‘Voeg een ‘t’ toe en verdubbel jouw conversiekracht.’
 Schrijf wel: ‘Voeg een ’t’ toe. Dit verdubbelt jouw conversiekracht.’

Hoe dan? Ik hoor het je denken. Nou, zoals gezegd is ons brein aartslui. Onze hersenen zijn zo ‘geprogrammeerd’ dat ze het liefst de makkelijkste weg kiezen. Als iemand óf iets anders dan de actie voor ons doet, dan kiezen we dus graag die makkelijke weg.

Daarover gesproken. Ergens koos ik ook de makkelijke weg. Ik heb deze conversie-verdubbelingtechniek namelijk niet zelf bedacht. Ik ontdekte deze tip via de podcast van marketeer en trainer Christ Coolen. Die ‘m op zijn beurt weer hoorde van mediaman John Wallbrink. En John hoorde ‘m weer van de Amerikaanse copywriter met de naam Todd Brown. Ere wie ere toekomt.

Over de schrijver
Sommige mensen noemen mij een woordgoochelaar. Wat ik daar zelf van vind? Sowieso deel ik de mening dat woorden iets magisch hebben. En ik weet dat door te goochelen met woorden het onmogelijke mogelijk kan worden. Zo laat ik door de inzet van 1 woord mensen denken aan een paars konijn. Ik zet de boel op z’n kop om resultaten te verhogen. Scoor met woorden.
Reactie plaatsen

Voorkomen dat je urenlang naar een leeg scherm of wit vel papier staart?

meld je direct aan voor mijn inspiratiemails
 betaal niks. Nada. Noppes.
ontvang elke week mijn hersenkronkels, brainwaves en ideeën.

net als de andere 1.761 andere toffe mensen