Stel jouw eigen doelgroepen-panel samen en laat jouw tekst analyseren

  1. Maak een doelgroepen-panel. Geef ChatGPT een prompt zoals:
    Creëer een doelgroepen-panel van 3 uiteenlopende persona's met verschillende achtergronden als het gaat om: gender, leeftijd, afkomst, beroep,  opleiding, geloofsovertuiging, karakter, werk- en denkniveau, gezinssamenstelling, hobby's/sport. De overeenkomst tussen deze verschillende persona's is [beschrijf de specifieke overeenkomst].
  2. Copy-past een tekst bij die je recent schreef voor die doelgroep. Denk aan een webtekst, nieuwsbrief, social mediapost, vacaturetekst, flyer, brief of e-mail.
  3. Laat de tekst analyseren. Geef ChatGPT een prompt zoals:
    Wil je vanuit dit doelgroepen-panel dat bestaat uit 3 persona de onderstaande tekst analyseren als het gaat om: begrijpelijkheid van de tekst (denk aan makkelijke woorden, korte zinnen en actief taalgebruik), structuur, gekozen tone of voice, relevantie, actiegerichtheid, inclusiviteit, antwoorden op de vragen, volledigheid, ruimte voor feedback, contactgegevens. Bij de beoordeling zie ik graag zowel positieve als verbeterpunten terug.
    Dit is de te analyseren tekst: [copy paste hier jouw tekst].

Ook handig is dit uitgebreidere prompt om je persona te creëren bron: Mirjam van der Ploeg, MeerImpact)

Creëer een panel van 3 uiteenlopende persona's

1. Geef een naam

2. Achtergrond: denk aan: gezin van herkomst, geboorteplaats, opvoeding, opleiding

3. Leefsituatie: denk aan: partner, kinderen, werk, sociale omgeving, lidmaatschappen van verenigingen

4. Wat speelt er nu in het leven van de persona? Denk aan: kinderen die het huis uit gaan, een nieuwe wijk die gebouwd wordt, et cetera.

5. Drijfveren, verlangens en zorgen: denk aan: religie, ambitie, wensen, zorgen en angsten. Probeer specifiek te worden.

6. Hobby’s, en dingen die de persona niet kan uitstaan: probeer specifiek te zijn: lezen? Wat voor soort boeken dan? Afkeer van politiek? Waarom dan?

7. Mediagebruik: beschrijft een dag uit het leven van de personen en bekijk steeds welke communicatie middelen en kanalen erg relevant zijn. Bijvoorbeeld: heeft hij een wekkerradio? Welke zijn er dan? Nog een voorbeeld: gaat hij of zij naar de voetbalclub? Ziet er advertenties? Nog een voorbeeld: werkt hij, zij, het op kantoor? Zoekt de persoon dan via Google naar informatie?

Duidelijkheid is het mooiste cadeau dat jij de lezer kan geven.

Wist je dat meer dan de helft van onze bevolking teksten van overheden en bedrijven niet (goed) begrijpt? Ook hoger opgeleiden mensen lezen meestal liever een begrijpelijke tekst die snel en makkelijk wegleest. 

Tijdens de incompany training 'Dat is duidelijke taal' neem ik jullie mee in:

waarom duidelijk schrijven zo belangrijk is.

hoe jullie zelf een tekst schrijven in eenvoudig Nederlands.

de belangrijkste verbeterpunten om jullie doel(groep) te bereiken.

De incompany training is maatwerk. Ik stem de training af op de deelnemers, jullie doelgroep, organisatie en situatie. Hierbij kom ik graag naar jullie toe zodat de training 'Dat is duidelijke taal' plaatsvindt in een voor jullie vertrouwde omgeving.

"Er zit interactie in de training 'Dat is duidelijke taal'. Dat maakt dat iedereen de aandacht erbij houdt. Daarnaast geven de voorbeelden van eigen teksten goed weer waar medewerkers zich nog kunnen verbeteren. Al met al erg praktisch ingestoken, en daarom een fijne training.     
Henk van der Draai, lead copywriter bij tekstbureau Voor Tekst
"Ik vond het een erg leerzame en interessante training. Er werden handige tips gedeeld die ik zeker ga toepassen."
Joy Steenvoorden, junior recruiter bij Hilverzorg

Vrijblijvend kennismaken

O ja, als je een trainer zoekt die een standaardverhaal afdraait over het schrijven in duidelijke taal dan ben ik niet je vrouw. Recht voor z’n raap? Ja, dat ben ik wel.


Ervaar het door nu een kennisafspraak te plannen. De eerste afspraak is altijd gratis. Dus kies jij een moment dat past in jouw agenda? Dan spreken we elkaar snel..
Plan zelf een afspraak