Verhoog jouw response rate 

door slimmere InMails en e-mails schrijven

val op met jouw InMail-/e-mailbericht.

zet op een succesvolle manier neuromarketingprincipes in.

ontvang meer replies op jouw InMail.

De sourcingsdruk is opnieuw toegenomen. 41,5 % van de Nederlandse beroepsbevolking in het eerste kwartaal van 2024 minstens 1 keer is benaderd door een bemiddelaar/werkgever voor een nieuwe baan, dit blijkt uit data van Intelligence Group. De toenemende sourcingdruk maakt de uitdaging om een goede respons rate te verhogen tot een steeds grotere uitdaging voor recruiters, sourcers en HR-professionals. 

Hoe val jij tussen al dit geweld op met jouw benaderingsbericht? En hoe zorg je dat je wél een reactie ontvangt zodat jij jouw response rate verhoogt?

  • Onthoud dat je een InMail schrijft voor een persoon en niet voor een profiel. Denk hierbij goed na over de vragen die de ontvanger kan hebben zoals 'Waarom krijg ik deze mail? Wat heb ik eraan? Op welke manier kan ik reageren?'. Ook is het aan te raden om jouw schrijfstijl aan te passen aan de communicatievoorkeur van de ontvanger. In mijn boek Tekst werkt heb ik hier een heel hoofdstuk aan gewijd. Tekst werkt is het handboek voor teksten binnen recruitment en hr. Want wist jij dat IT'ers en marketeers écht een andere taal spreken?

  • Besteed aandacht aan je potentiele kandidaat en dus aan het schrijven van jouw InMail. Dus nee, je stuurt nooit eenzelfde benaderingsbericht aan meerdere kandidaten. Wel kan je een vaste basis hanteren waarbij je per ontvanger zorgt voor een persoonlijke touch. Die persoonlijke touch die verwerk je in jouw eerste tekstalinea én in jouw onderwerp zodat jouw InMail direct de aandacht vangt.

    "If you try to speak to everyone, usually you reach no one'. 
  • Vermijd twijfeltaal. Het is ongelofelijk hoeveel twijfeltaal recruiters en sourcers gebruiken in benaderingsberichten. Die twijfel is besmettelijk. Een voorbeeld van twijfeltaal in een InMail is 'Ik ben bang dat je al door veel andere recruiters wordt benaderd. Desondanks hoop ik dat je mijn bericht kan waarderen en vraag mij af of deze functie misschien aansluit bij jouw profiel? Zou je willen proberen om mij dit mogelijk te laten weten?'

    "Most important thing is to get rid of doubt. If you got doubt in what you're doing it's not gonna work". (Nipsey Hussle)
  • Zorg voor een knallende call to action. Dat kan je doen door de ontvanger van jouw InMail een keuze te bieden omdat je op die manier inspeelt op de basisbehoefte van autonomie. Wil deze persoon eerst nog meer informatie óf direct een belafspraak? Wil deze de afspraak zelf inplannen via Calendly of zal jij voorzetjes doen?

  • Vermijd verboden woorden. Dat zijn twijfelwoorden zoals 'in principe', 'eigenlijk' en 'wellicht' en blijf ook wel bij verboden woorden zoals 'profiel', 'opdrachtgever' en 'niet'.  Nog een extra tip: ga niet strooien met uitroeptekens, je hoeft niet te schreeuwen of populair te doen tegen de ontvangers van jouw Inmail.

  •  Laat magische woorden voor je werken. Want je kan al met 1 woord het verschil maken. Sterker nog, je kan al met 1 letter en 1 leesteken jouw response rate verhogen. Ik schreef er een boek over: 'De 7 magische woorden waarmee jij als tekstschrijver of marketeer jouw resultaten beïnvloedt'. 


  • Zet beïnvloedingsprincipes in. Dr. Robert Cialdini is de man achter 7 beïnvloedingsprincipes (schaarste, wederkerigheid, autoriteit, sociale bewijskracht, commitment & consistentie, eenheid en sympathie). Al deze principes kan je inzetten in jouw InMail om jouw response rate te verhogen. Een voorbeeld? Vermeld een quote van een persoon die al in dezelfde functie bij het bedrijf werkt en waarin deze persoon vertelt wát het werken daar zo interessant maakt. Zo benut je de kracht van sociale bewijskracht.

  • Laat het niet bij 1 bericht. Dus krijg je geen reactie na jouw eerste InMail? Dan stuur je even daarna een tweede benaderingsbericht. Blijft het ook dan stil? Dan stuur je nog een derde InMail want de aanhouder wint (en verhoogt z'n response rate).

Wat anderen vinden:

Keta Maria Teka, QoppoConsult

“De masterclass zit goed in elkaar en ik snap heel goed waarom het al 6x op rij is uitverkocht! Mocht je als recruiter, CPO, recruitment manager of resource consultant vastlopen in het aanspreken van kandidaten dan kan ik deze masterclass aanraden!”

Victor Kerkhof, EN HR Solutions

“Eindelijk eens een masterclass waar het concreet gaat over wat werkt en niet werkt.”

Julie de Deken, IT Ware

“Leuke en vooral praktische tips tijdens de masterclass ‘Verhoog je response rate’. Enthousiaste en inspirerende dame met enorm veel vakkennis.”

null                                      

Nicol Tadema

Met bewezen beïnvloedingstechnieken en magische woorden kan jij het verschil maken. Dit heb ik zelf na het schrijven van duizenden teksten. Deze teksten schreef ik als intercedente en marketing manager bij een werving- en selectieorganisatie. In 2011 richtte ik Voor Tekst op; een tekstbureau dat 100% gespecialiseerd is in teksten voor de arbeidsmarkt.

Inmiddels ben ik co-founder van én expert Wervende teksten op het kennisplatform voor recruitment Kiqit. En via Scoren met woorden deel ik al mijn kennis als trainer en spreker omdat ik wil dat jij ook raak schiet.