Incompany training 'Dat is duidelijke taal'

begrijpelijk schrijven voor een groter bereik

"Er zit interactie in de training 'Dat is duidelijke taal'. Dat maakt dat iedereen de aandacht erbij houdt. Daarnaast geven de voorbeelden van eigen teksten goed weer waar medewerkers zich nog kunnen verbeteren. Al met al erg praktisch ingestoken, en daarom een fijne training.     
Henk van der Draai, lead copywriter bij tekstbureau Voor Tekst

Duidelijkheid is het mooiste cadeau dat jij de lezer kan geven.

Wist je dat meer dan de helft van onze bevolking teksten van overheden en bedrijven niet (goed) begrijpt? Ook hoger opgeleiden mensen lezen meestal liever een begrijpelijke tekst die snel en makkelijk wegleest. 

Tijdens de incompany training 'Dat is duidelijke taal' neem ik jullie mee in:

waarom duidelijk schrijven zo belangrijk is.

hoe jullie zelf een tekst schrijven in eenvoudig Nederlands.

de belangrijkste verbeterpunten om jullie doel(groep) te bereiken.

De incompany training is maatwerk. Ik stem de training af op de deelnemers, jullie doelgroep, organisatie en situatie. Hierbij kom ik graag naar jullie toe zodat de training 'Dat is duidelijke taal' plaatsvindt in een voor jullie vertrouwde omgeving.

Bij het schrijven in duidelijke taal wordt vaak de link gelegd met schrijven op B1-niveau. Het schrijven op B1-niveau is een goede basis om jouw boodschap toegankelijk te maken voor iedereen. Bij het schrijven op B1-niveau gaat het vooral om het gebruik van eenvoudige woorden en de juiste lengte van zinnen.

Nog completer is de internationale standaard voor heldere taal, deze standaard is in juni 2023 goedgekeurd door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO). De standaard gaat verder dan de keuze voor makkelijke woorden en zinslengte. Tijdens de training sta ik ook stil bij de 4 principes van de standaard: 

  • relevantie: beantwoord de tekst alle vragen van de lezers?

  • vindbaarheid: is alle informatie gemakkelijk terug te vinden in de tekst?

  • begrijpelijkheid: wordt alle informatie goed begrepen door de lezer?.

  • bruikbaarheid: kan de informatie makkelijk worden toegepast?

Kan je alle teksten in heldere taal schrijven? Ja, dat kan.

Een vraag die ik vaak krijg is: 'kan je alle teksten in heldere taal schrijven?'. Het antwoord is: ja, dat kan. Denk bijvoorbeeld aan teksten zoals:

  • een brief aan huurders over werkzaamheden aan de woning.
  • een memo aan burgers over de hondenbelasting.
  • en arbeidsovereenkomst voor een nieuwe collega.
  • een brochure om zonnepanelen te promoten.
  • een e-mail aan collega's om de nieuwe pensioenregeling toe te lichten.
  • een bijsluiter voor medicijnen
  • een formulier van de overheid. 
  • en alle andere teksten voor burgers, bewoners, huurders, collega's, klanten en andere doelgroepen.

Waarom schrijf je een begrijpelijke tekst?

Natuurlijk wil je dat de tekst die je schrijft wordt begrepen door de lezer. Dat de lezer goed is geïnformeerd en de boodschap duidelijk is. Het geeft de lezer een goed gevoel. Toch geloof ik dat jouw doel als de schrijver van de tekst verder gaat. Je wil dat de lezer in actie komt na het lezen van de tekst. Dat kan zijn dat de lezer:

  •  zorgt dat de deur wordt opengedaan op het moment dat de onderhoudswerkzaamheden aan de woning plaatsvinden. 
  •  een formulier invult zodat de adresgegevens juist kunnen worden verwerkt.
  •  medicijnen op tijd en op de juiste manier inneemt.
  •  solliciteert naar de vacature die beschikbaar is bij jouw bedrijf.
  •  zich houdt aan afspraken die zijn veranderd.
  •  de factuur binnen de termijn van betalen voldoet. 
  •  de overeenkomst ondertekent én terugstuurt.

En er is meer. Met een tekst in begrijpelijke taal communiceer je inclusief. Zeker met een brede, diverse doelgroep vergroot je op deze manier jouw bereik.

Voor iedereen die in duidelijke taal wil schrijven. Denk bijvoorbeeld aan:

Redacteuren

Communicatiemedewerkers

Beleidsmedewerkers

Uitvoerend ambtenaren

Leidinggevenden

"Ik vond het een erg leerzame en interessante training. Er werden handige tips gedeeld die ik zeker ga toepassen."
Joy Steenvoorden, junior recruiter bij Hilverzorg

Na 9 jaar actief geweest te zijn als marketingprofessional richt ik mij sinds 2011 volledig op tekst. Iets met 'if you do what you love, you will never work another day'. Lekker cliché maar soms is het wat het is. Ik schreef duizenden wervende en overtuigende teksten. Hierbij ontdekte ik dat duidelijke taal de sleutel is voor succes. Alleen als de lezer écht snapt wat er staat, komt deze in actie. Of het nu gaat om het betalen van een factuur, het invullen van een enquête of het solliciteren naar een vacature.

Als ervaren copywriter deel ik nu mijn kennis als spreker en trainer. Dat doe ik enthousiast, bevlogen en goed. Mijn motto? Duidelijkheid is het mooiste cadeau dat jij jouw lezer kan geven.


Vrijblijvend kennismaken

O ja, als je een trainer zoekt die een standaardverhaal afdraait over het schrijven in duidelijke taal dan ben ik niet je vrouw. Recht voor z’n raap? Ja, dat ben ik wel.


Ervaar het door nu een kennisafspraak te plannen. De eerste afspraak is altijd gratis. Dus kies jij een moment dat past in jouw agenda? Dan spreken we elkaar snel..
Plan zelf een afspraak