Slimme woorden maken je dommer

over hoe makkelijk/moeilijk schrijven jouw conversie beïnvloedt.

Een makkelijk leesbare tekst is een tekst die het brein het minst hard laat werken. En ons brein is lui dus daar houdt de gemiddelde lezer van. Zo wordt een tekst positiever ervaren en stijgt jouw kans op conversie. Tijdens deze presentatie vertel ik:

dat taalniveau B1 niet zaligmakend is.

dat makkelijk schrijven moelijker is dan het lijkt.

hoe je een tekst schrijft waarbij het brein lekker kan 'luieren'. 

Simpel en verrassend

Er zijn mensen die graag zo moeilijk mogelijk woordgebruik inzetten om zo intelligent mogelijk over te komen. Komen die mensen even van een koude kermis thuis als zij ontdekken dat al die moeilijke woorden ervoor zorgen dat je dommer overkomt. Da’s niet wat ik vind hé? Het is gebleken uit onderzoek. Moeilijke woorden worden gezien als overcompensatie. Zie het als dat kleine, dikke mannetje dat nét niet geslaagd is in het leven en daarom aan het pochen slaat in z’n dikke felgekleurde racewagen. Daar vind je toch ook wat van?

Los van het feit dat je dom overkomt door ingewikkeld te doen met taal, kost het je ook nog eens kliks. Conversie in vakjargon. Je kan dus maar beter lekker leesbaar schrijven. Waarom? Omdat je het brein lekker laat luieren, de tekst persoonlijker overkomt en je verhaal geloofwaardiger wordt ervaren. Dat levert je juist kliks op.

Tijdens deze presentatie neem ik je mee in waarom je beter makkelijke teksten schrijft én hoe je dit doet. Kleine waarschuwing vooraf: makkelijk schrijven is moeilijker dan het lijkt. Toch weet ik zeker dat nadat ik over het podium heb gestuiterd dat jij weet hoe het werkt.

Het onmogelijke is mogelijk

Na 9 jaar actief geweest te zijn als marketingprofessional richt ik mij sinds 2011 volledig op tekst. Iets met 'if you do what you love, you will never work another day'. Lekker cliché maar soms is het wat het is. Ik schreef duizenden wervende en overtuigende teksten. Als ervaren copywriter deel ik nu mijn kennis als spreker en trainer. Dat doe ik enthousiast, bevlogen en goed. En altijd met een vleug psychologische beïnvloeding. Sommigen noemen dit schrijven voor het brein, andere psychologie in copywriting en andere weer neuromarketing.

Een makkelijk leesbare tekst heeft een positieve uitwerking op ons luie brein. We hoeven geen codes te kraken, kunnen lekker luieren, er ontstaat geen weerstand.  Zo blijft er dus meer dan voldoende energie over om op de conversiebutton te klikken.

Aaltje Vincent

Aaltje Vincent & company

Inhoudelijk on spot, witty en super.

“Als dagvoorzitter is Nicol vakkundig, inhoudelijk on spot, witty en super.”

Kennismaken?

O ja, als je een spreker/dagvoorzitter zoekt die een standaardverhaal komt afdraaien dan ben ik niet je vrouw.


Recht voor z’n raap? Ja, dat ben ik wel. Ervaar het door nu een kennisafspraak te plannen. Op een moment dat past in jouw agenda. Ik spreek je snel.
Plan zelf een afspraak