Jij hebt een ego

Ik heb een ego. Niet alleen ik trouwens. Iedereen heeft een ego, ook jij hebt er 1. Schiet je nu in de ontkenning? Een ego is niet per se iets negatiefs. Zeker als dit normale proporties heeft. Jouw ego is namelijk niet meer dan het zelfbewustzijn. Dat jij weet wie je bent en weet hoe jij je over jezelf voelt.

Ego strelen
Dat je in de ontkenning schoot snap ik trouwens wel. Een ego wordt vaak en automatisch geassocieerd met woorden als egoïstisch, egotripper en egocentrisch en dat zijn geen beste eigenschappen. Maar jouw ego is dus niet meer dan zelfbewustzijn en iedereen heeft een ego. Ook jouw lezers hebben een ego en die wetenschap is goed nieuws. Door het ego van je lezer te strelen kan je jouw conversie namelijk boosten. En dat strelen kan gewoon zonder dat er #MeToo-achtige taferelen ontstaan. Het enige dat je hoeft te doen is in de tekst bevestigen dat je met jouw lezer in gesprek bent.

Ikkuh-ikkuh-ikkuh
Schrijven is immers contact maken. Daarbij gaat het jouw lezers echt niet om wie jij bent of voor welk bedrijf je schrijft, het gaat hen om zichzelf. Zo boeit het de lezer niet dat iemand zich in het zweet heeft gewerkt om het product überhaupt te lanceren. Het zal de lezer een worst zijn dat er een immense logistieke operatie achter schuilgaat om de volgende dag te kunnen leveren. Of dat jij minstens 100 producten per dag moet verkopen om quitte te draaien. Het enige dat de lezer belangrijk vindt is ikkuh-ikkuh-ikkuh.. Bij het lezen van jouw tekst denken zij bijvoorbeeld:

‘Wat heb ik eraan?’
‘Hoe snel kan ik het in huis hebben?’
‘Als ik het niets vind, kan ik het dan terugsturen?’

In een goed gesprek met de lezer breng je de antwoorden op dit soort primaire lezersvragen onder woorden in jouw tekst:

‘Deze printer print in A3- en A4-formaat.’
‘Bij een bestelling voor 16:00 uur zorgen wij dat de printer de volgende dag wordt geleverd.’
‘Ontevreden? Als wij het product retour ontvangen, storten wij het aankoopbedrag terug.’

Denk jij dat je er nu bent? Nee. De antwoorden zijn weliswaar gegeven, maar daarmee streel je het ego echt nog niet.

‘Met deze printer kan jij printen in A4- en A3-formaat.’
‘Bestel voor 16:00 uur, dan heb jij de koffiebonen de volgende dag nog in huis.’
‘Ontevreden? Als je de printer terugstuurt, krijg jij jouw geld terug.’

Met jouw oplettendheid heb je het vast al gezien: de lezer staat centraal/voorop in de laatste 3 ego-strelende antwoorden. En dat alleen maar doordat het magische woord jij is verwerkt. In mijn e-learning over de 7 magische woorden ga ik verder in op de kracht van dit drieletterwoord.