45% meer verkoop door 1 woord te veranderen

Hoe kan je door het veranderen van 1 woord 45% meer verkoop realiseren?

Bose introduceerde een product: het 'Wave Music System', In hun reclamecampagne promootten ze dit met het woord nieuw.

De verkopen bleven uit en dus werd de hulp van dr. Robert Cialdini ingeroepen.

Robert Cialdini (1945) is psycholoog, onderzoeker, auteur en spreker op het gebied van psychologie, in het bijzonder het thema 'beïnvloeden en overtuigen. En de man achter de 7 beïnvloedingsprincipes waaronder schaarste, autoriteit en sociale bewijskracht,

Op Cialdini's advies deed Bose 1 tekstuele aanpassing in de advertentie. Van nieuw naar Hear what you've been missing.


Wat was het effect? De verkopen schoten omhoog. 

Om precies te zijn nam de verkoop met 45% toe. Volgens Cialdini komt dit doordat het accent nu ligt op wat je mist. De angst om iets te missen (FOMO) blijkt een krachtigere motivator dan de belofte van iets nieuws.

Ook dit voorbeeld bevestigt maar weer eens hoe woorden het verschil maken. Het gaat niet altijd om wat je aanbiedt, maar hóé je het aanbiedt.